WEKO3
アイテム
相談援助実習における巡回指導の役割と課題 ―週1回体制の巡回指導の事例研究―
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/144
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/144054e374e-2861-4217-86ee-aae8c6bcd951
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-01 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 相談援助実習における巡回指導の役割と課題 ―週1回体制の巡回指導の事例研究― | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The Roles and Issues of Visit Instruction during Field Practicum in Social Work. ―A case study of Visit Instruction to perform once a week― | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 相談援助実習 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 巡回指導 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | スーパービジョン | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Field Practicum in Social Work | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Visit Instruction | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Supervision | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10478870 | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
関連識別子 | 09192042 | |||||||||||||||||
著者 |
福富, 昌城
× 福富, 昌城
× 坂下,晃祥
× FUKUTOMI, Masaki
× SAKASHITA,Akiyoshi
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
ja | ||||||||||||||||||
花園大学社会福祉学部 | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
The Faculty of Social Welfare at Hanazono University | ||||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本報告は、社会福祉士養成の制度改正に伴い、巡回指導担当教員の役割が変化していくことについて、今年度に行った巡回指導の事例を検討し、考察を行ったものである。その結果、週 1回の巡回指導を行う体制になることで、実習生の不安への対処、実習体験のソーシャルワーク実践としての意味づけ、アセスメント・プランニングの課題遂行の支援、実習遂行の問題に対する対処、事後学習への反映といった点について、効果が期待できることが考察された。 その反面、教員のソーシャルワーク実践への指導力、時間的な負担増課題もあることもわかった。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | With system revision of the social worker training, the role of the visit guidance teacher changes. This article considered it based on a case study of visit guidance that performed in this year. As a result, we made clear that we could expect the following effect by performing 1 time a week visit guidance. Deal with the uneasiness that the trainee has as a supervisor. Understand a training experience from a viewpoint of the social work practice. Support that a trainee wrestles with assessment and planning. Deal with the problem of the trainee. Make use of the information that we got by visit guidance for learning after a thing. On the other hand, we understood that there was the following problem. It is that ability to teach the social work practice of the teacher, the time burden of the teacher grow big. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 花園大学社会福祉学部研究紀要 en : BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIAL WELFARE HANAZONO UNIVERSITY 号 18, p. 17-30, 発行日 2010-03-17 |