WEKO3
アイテム
協働を意識した表現活動 ―参加型音楽活動がもたらすもの―
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/150
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/150dfd871b9-b8b7-4309-a596-b70a8cb82cb5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-01 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 協働を意識した表現活動 ―参加型音楽活動がもたらすもの― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Cooperation Oriented Expression Activities ―Outcomes of Participatory Musical Activities― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 協働 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 参加型 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 音楽活動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 表現 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Cooperation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | participatory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | musical activities | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | expression | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | preschool education | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10478870 | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
関連識別子 | 09192042 | |||||||||||
著者 |
植田, 恵理子
× 植田, 恵理子
× UETA, Eriko
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
花園大学社会福祉学部 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
The Faculty of Social Welfare at Hanazono University | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本研究は、子どもが他者とコミュニケーションを取りながら、様々な問題を解決していく実践(参加型音楽活動)を通して、子どもが主体的に、協働して創造的な表現を楽しむための方法を探るものである。表現活動は、それぞれの幼稚園の指導計画に基づき様々な形で行われているが、その場限りの活動で終わってしまったり、行事の一環として作品を仕上げることに力を費やし、園児の主体的な表現を生かしきれていない場合も多い。 表現活動の体験が園児一人ひとりの心を動かし、他の活動にも結びつき、園児が主体となった継続的な試みとして発展するためには、どのような点に考慮することが必要なのか。また、表現活動の中で協働の体験を積み、互いを認めていくような活動につなげるためには、どのような点に配慮したらよいのか。本稿では、以上二点について、大阪府 S市の公立幼稚園で行った参加型音楽活動の実践事例を紹介し、考えてみたい。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The aim of this study is to investigate the way children enjoy creative expressions by cooperating while communicating with others and solving problems, through participatory musical activities. `Participatory musical activities' means the small musical expressions of young children, such as voluntary play singings, which may be developed and lead to musical activities. There are many forms of expression activities which are conducted based on the educational plan in each kindergarten. However, quite often, they are one-offs, or they spend a lot of energy as part of the events and do not fully explore the voluntary expressions of children. What are the points to be considered that experiences of an expression activities would involve each child emotionally, leading to other activities and develop into a continuous initiative centered around children? And what are the points that these experiences of children can lead to activities in which children experience more and learn to relate to each other? In two points above this study attempts to answer these questions by showing examples of participatory musical activities conducted in a municipal kindergarten in S city, Osaka. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 花園大学社会福祉学部研究紀要 en : BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIAL WELFARE HANAZONO UNIVERSITY 号 18, p. 107-120, 発行日 2010-03-17 |