WEKO3
アイテム
「協同的な学び」を引き出すための音楽活動2 ―参加体験型音楽劇「音の絵本 西遊記」から得られるもの―
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/211
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/2115e378f9f-fe56-4d81-be0b-df2448fc8a02
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-01 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「協同的な学び」を引き出すための音楽活動2 ―参加体験型音楽劇「音の絵本 西遊記」から得られるもの― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Music Activities that induce `Cooperative Learning´ -2 ―Learning from a participatory musical `A Picture Book of Sound "Journey to the West"― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 協同的な学び | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 音楽活動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 音の絵本 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 表現 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | cooperative learning | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | music activity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | A Picture Book of Sound | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | creative expression | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10478870 | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
関連識別子 | 09192042 | |||||||||||
著者 |
植田, 恵理子
× 植田, 恵理子
× UETA, Eriko
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
花園大学社会福祉学部 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
The Faculty of Social Welfare at Hanazono University | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本稿は、筆者が主催する参加体験型音楽劇「音の絵本」コンサート時に見られた、「協同して、何かを成し遂げる観客の姿勢」から、協同して表現活動に参加するための要因を導き出し、保育現場の活動に生かす方法を示唆するものである。ここでは、音の絵本「西遊記」というコンサートを取り上げ、観客が協力して、生き生きと積極的な表現活動を行った場面を抽出し、その要因となった事項を導き出す。得られた結果を踏まえて構成した、音の絵本「ねえ、おはなししてよ」を、S 幼稚園にて実施したところ、コンサート時と同じように園児たちが協力し、積極的に表現を工夫し合う姿が見られた。以上から、協同的な学びを引き出す音楽活動の一つとして、参加体験型の音楽劇が有効であることがわかった。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The present study is to clarify the conditions of collaborative participation in expressive activities, that is, `the audience's attitude of achieving something by cooperation'that was observed in a participatory musical `A Picture Book of Sound' concert organized by the author, in order to introduce the learning experience into nursery school education. Focusing on the scenes in which the audience actively cooperated in creative expression in the concert, `A Picture Book of Sound ?Journey to the West', the author identified the conditions how such cooperation was induced. Using this experience, the author then organized a concert `A Picture Book of Sound: Tell me a story', at `S' kindergarten, in which the same active cooperation of creative effort was observed among the children. That indicates that a participatory musical is an effective means of inducing cooperative learning in music. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 花園大学社会福祉学部研究紀要 en : BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIAL WELFARE HANAZONO UNIVERSITY 号 21, p. 97-109, 発行日 2013-03-15 |