@article{oai:hu.repo.nii.ac.jp:00000227, author = {保田, 恵莉 and YASUDA, Eri}, month = {2016-02-22}, note = {今、モンテッソーリ教育が再び注目されている。幼児教育への関心の高まりと先進国各国で行きづまった教育の方向模索の中で、再評価され始めているのである。モンテッソーリ教育そのものというよりも、今日の教育観、人間観、子ども観に「人格形成」の確立を迫るものとしてのモンテッソーリの貢献が、取り上げられている。本稿では、近代以降の教育思想の歩みの中で、モンテッソーリによってなされた子ども観の転換と幼児教育の転換の特質を考察し、モンテッソーリの唱えた子どもの創造的使命擁護の方法が、今日こそ必要性を増していることを考察した。, Recently the method of Montessori is recognized again. It is being revalued because the childhood education is getting much interest and it is at a standstill in advanced countries. The contribution of Montessori is in the limelight,not as one teaching method, but as a clue to establishment of "character building"in perspectives on education, human, and children. The study considers the characteristics of perspective on children and the childhood education,which have been converted and effected by Montessori from modern times onwards. The study also suggests that the need to support the creativities of children,proposed by Montessori,is increasing today., 8, KJ00009183006, 論文, ARTICLE}, pages = {49--57}, title = {幼児教育の追求とモンテッソーリ教育}, volume = {22}, year = {}, yomi = {ヤスダ, エリ} }