@article{oai:hu.repo.nii.ac.jp:00000099, author = {保田, 恵莉 and YASUDA, Eri}, journal = {花園大学社会福祉学部研究紀要}, month = {Mar}, note = {Summary: In the modern society the development of children’s cheerful feeling is gradually declined. The change of society(for example, a low birth rate and nuclear family tendency)affects children’s lives. Since the opportunity decreases that children directly “see, feel, and think”, some children have problem in constructing human relationship and enriching their minds through sympathy and impression. Children are often in passive manner and lose sight of their own identities, as well as they are eager and positive. Based on this situation and problem, in the program “handicraft art” of our university, a student who wants to be a childcare person can make use of the contents which is carried out in the class. An ideal way to cultivate a rich humanity is that childcare is carried out on the basis of the class. The study focuses on our class which values the feeling like “a handicraft is enjoyable”, and the research is advanced., 要旨:現代社会は子どもの楽しい心の育みを徐々に衰退させている。少子化、核家族化等、社会の変化は幼児の生活にも影響を及ぼしており、子どもが直接「見て、感じて、考える」体験する機会が少なくなっていることから、人間関係の構築や共感・感動を通じた豊かな心の育成等に関する課題も見られる。また、子どもは、意欲的で積極的な半面、受け身で指示待ちの言動も見られ、主体性の弱さがその姿に現われている。このような状況や子どもを巡る課題を踏まえ、本大学児童福祉学科の保育内容「造形」では、保育士を志望する学生には講義で経験した内容がそのまま実習で生かせるような工夫をしている。大学の講義で学んだ意義を基本にして子ども達を豊かに育てていこうとする人間育成を図りたい。そのために、まずは、本研究のテーマ「造形って楽しいな」という気持ちを大切にした自己の講義に視点をあて、テーマをもとに研究を進めていった。}, pages = {43--54}, title = {造形って楽しいな(2)表現する力を養い、創造性を豊かにする大学での講義に視点をあてた研究}, volume = {23}, year = {2015}, yomi = {ヤスダ, エリ} }