ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 社会福祉学部研究紀要
  2. 第19号

子どもの即興表現を生かした劇遊び活動プロジェクト ―「協同的な学び」を支える表現活動―

https://hu.repo.nii.ac.jp/records/171
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/171
038100a4-5717-4a83-975c-e822d756d501
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00006936747.pdf KJ00006936747.pdf (380.2 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-01
タイトル
タイトル 子どもの即興表現を生かした劇遊び活動プロジェクト ―「協同的な学び」を支える表現活動―
言語 ja
タイトル
タイトル A play performing activity project that encourages children's spontaneous self-expression ―Self-expression activities that support `cooperative learning'―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協同的な学び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 劇遊び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 参加型音楽活動
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 幼児教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 領域「表現」
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cooperative learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 a play performing activity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 participatory music activity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursery education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 area `self-expression'
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10478870
雑誌書誌ID
識別子タイプ PISSN
関連識別子 09192042
著者 植田, 恵理子

× 植田, 恵理子

ja 植田, 恵理子

ja-Kana ウエタ, エリコ

Search repository
UETA, Eriko

× UETA, Eriko

en UETA, Eriko

Search repository
著者所属(日)
ja
花園大学社会福祉学部
著者所属(英)
en
The Faculty of Social Welfare at Hanazono University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、大阪府S市S幼稚園において、筆者と園との協力体制のもとで行われた「子どもの即興表現を生かした劇遊び活動プロジェクト」の中で見られた子どもの様子を「協同的な学び」に着目して分析し、プロジェクトの有効性を探ると同時に、今後の幼稚園における領域「表現」の活動に必要な方法と実践を考察することが目的である。分析の結果、プロジェクトの事前指導における参加型の音楽活動や絵本の読み聞かせを中心としたアプローチにより、子ども達に協同の姿勢が培われ、その姿勢をプロジェクト内で行われる表現活動で生かすことによって、協同的な学びが無理なく自然に育まれることが明らかになった。同時に、子ども達自身が、協力することによって得られるものを発見し、自然に協同的な学びにつなげていくような実践が、領域「表現」の活動に必要であることがわかった。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of the study is to analyze `cooperative learning', observed in a `play performing activity project that encourages children's spontaneous self-expression', conducted by the author in cooperation with `S' kindergarten in `S' city, Osaka. The present study also aims to investigate the effectiveness of the project as well as to consider the necessary method and practice for a future `self-expression' area of activities in kindergartens. As a result of the analysis, it was elucidated that a cooperative attitude among the children was nurtured by the pre-project activities, such as participatory music activity and read-aloud book sessions, and that, by encouraging that attitude in the self-expression activity within the project, cooperative learning would spontaneously be generated. It was also elucidated that practice, in which children discover something by cooperating together, that in turn makes them cooperate naturally to achieve cooperative learning, is necessary in the area of `self-expression'.
言語 en
書誌情報 ja : 花園大学社会福祉学部研究紀要
en : BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIAL WELFARE HANAZONO UNIVERSITY

号 19, p. 45-58, 発行日 2011-03-17
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:00:15.658814
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3