WEKO3
アイテム
絵本の読み聞かせと親子のコミュニケーション
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/108
https://hu.repo.nii.ac.jp/records/108512712d0-5e74-4717-9367-a0c4b84d572a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00005074046.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 絵本の読み聞かせと親子のコミュニケーション | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Parental Communication with Children by Using Picture Book | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 絵本 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 読み聞かせ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 親子関係 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ふれあい | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Picture book | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reading book | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | relationship between parent and child | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | contact | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | communication | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10478870 | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||
関連識別子 | 09192042 | |||||
著者 |
川井, 蔦栄
× 川井, 蔦栄× 高橋,美知子× 古橋,エツ子× KAWAI, Tsutae× TAKAHASHI,Michiko× FURUHASHI,Etsuko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 花園大学社会福祉学部 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The Faculty of Social Welfare at Hanazono University | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 近年の日本ではTVゲームなどの発達により子どもの本離れが社会的問題になっている。とりわけ幼児期における親子のコミュニケーションの欠落にもつながる最も重要な要因の一つと考えられるため親が子どもに絵本を読み聞かせることの効用(効果)に注目した。本研究では子どもが通う幼稚園で「絵本の読み聞かせボランティア活動」を実施している保護者(親たち)へのインタビューをし、その結果と過去の保育所の結果を比較して、相互作用解析を行った。その結果、本の読み聞かせを行った親子ではそうでない親子と比べ親子間の話題、コミュニケーション(身体的接触を含む)の増加が顕著に見られた。本の読み聞かせは読書離れだけでなく幼児期の親子のコミュニケーションの改善にも有益と期待できる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Today, Japanese children are getting less fond of books due to advancement of various entertainment devices such as TV games, and this causes a social problem. Although reading book is one of the most important communication tools between parents and children, the effect of using picture book for child education is still underestimated. In this study, we interviewed parents who were engaged in the "Reading Picture Book" activity in their children's kindergarten. The results of the interviews were compared with previous data in day-care center to analyze the interaction. As the result, it was found that the parent and child who were engaged in the said activity, compared with those who were not, apparently had ampler topics of conversation and more communication (including physical contacts). Hence, the positive effect of reading picture book to children especially in their early childhood is robustly confirmed. Reading book to children is expected to not only prevent children's alienation from reading books, but also improve the communication between parents and children. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 花園大学社会福祉学部研究紀要 en : BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIAL WELFARE HANAZONO UNIVERSITY 号 16, p. 83-96, 発行日 2008-03-17 |